تغذیه در بارداری

تغذیه در بارداری

یک خانم باردار فقط باید ۳۰۰ کیلو کالری بیشتر از یک فرد عادی غذا بخورد نه دوبرابر. اضافه کردن وزن به میزان کمتر از یک کیلوگرم در ماه برای مادران کم وزن ویا داری وزن طبیعی، به معنای عدم وزن گیری است. اضافه وزن بیشتر از ۳ کیلوگرم در ماه نیز افزایش وزن غیر قابل قبول و زیاد محسوب می شود. افزایش وزن بیش از حد شانس دیابت بارداری و فشار خون بالا را بیشتر میکند.

در دوران بارداری چه چیزهایی نخوریم؟

پرهیز مادر در این دوران باید از غذاهای تند و ترش و ادویه دار و همچنین نوشابه های گازدار باشد.

چای زیاد و قهوه نیز باعث ترشح بیش از حد اسید معده می شود و احساس سوزش معده را افزایش می دهد.

افرادی که بیشتر دچار حالت تهوع خصوصا در سه ماهه اول بارداری می شوند باید از مصرف غذاهای پرحجم و چرب خودداری کنند، زیرا حالت تهوع را افزایش می دهند

مهمترین گروه غذایی برای جنینی که در حال رشد است پروتئین هاست زیرا پروتئین باعث تشکیل و رشد بدن جنین می شود و برای همین ما به مادر توصیه می کنیم روزانه از گوشت سفید و قرمز و تخم مرغ استفاده کند.

 

در دوران بارداری چه چیزهایی بخوریم؟

توصیه بر مصرف مواد غذایی از هر چهار گروه غذایی است.

 

یک تا دو لیوان شیر یا ماست در روز که تامین کننده کلسیم بدن است و از گروه کربوهیدرات ها که شامل نشاسته و برنج مصرف روزانه تاکید نمی شود، بلکه مصرف باید به صورتی باشد که بدن مادر به آن احساس نیاز می کند. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه که حاوی مواد معدنی هستند نیز بسیار حایز اهمیت است.

 

تغذیه مادران در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است اما علاوه بر تغذیه و رژیم های غذایی که بایستی رعایت شود، مصرف مایعات کافی نیز می‌تواند سهم به سزایی را در ساختار و عملکرد بدنی جنین و مادر داشته باشد.

 

مصرف حداقل ۱٫۵ لیتر آب در طول روز را به مادران باردار توصیه می‌شود. نیازی نیست که در دوران بارداری به اندازه‌ی دو نفر غذا بخورید. در شش ماه نخست بارداری، به دریافت کالری اضافه نیازی ندارید. در سه ماهه‌ی آخر، در هر روز به حدود ۲۰۰ کالری بیشتر نیاز خواهید داشت. می‌توانید سطح انرژی خود را با مصرف میان‌وعده‌های سالم حفظ کنید. در نوشیدنى گرم صبحانه، مثل شیر و یا چای مقدارى دارچیــــن بریزید.

قدرت حافظه، عملکرد مغز و تمرکزتان را افزایش میدهد، به چربی سـوزی، بخصوص سوزاندن چربیهای شکم کمک زیادی میکند.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *